13.02.2025 Blogi

ASA-rekisteri – Työnantajan velvollisuudet ja ilmoittaminen


Mikä on ASA-rekisteri?

ASA-rekisteri on järjestelmä, johon kootaan tietoa työssä esiintyvistä syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista aineista ja menetelmistä sekä niille altistuneista työntekijöistä. Rekisterin ylläpidosta vastaa Työterveyslaitos, ja se perustuu lakiin (452/2020). Työnantajan vastuulla on varmistaa, että kaikki altistumiseen liittyvät tiedot ilmoitetaan rekisteriin vuosittain edellisen vuoden osalta, viimeistään maaliskuun loppuun mennessä.

Työturvallisuus on ensisijaisen tärkeää kaikilla työpaikoilla, ja erityisesti silloin, kun työssä käsitellään terveydelle haitallisia aineita. ASA-rekisterin avulla seurataan ja hallitaan syöpävaarallisille aineille ja työmenetelmille altistumista. Tämä auttaa ennaltaehkäisemään työperäisiä sairauksia sekä kehittämään turvallisempia työskentelytapoja.

Työnantajan vastuu altistumisen seurannassa

Jokaisella työnantajalla on velvollisuus kartoittaa työpaikalla käytettävät ja esiintyvät syöpäsairauden vaaraa aiheuttavat aineet sekä perimää vaurioittavat aineet. Työnantajan on pidettävä luetteloa työntekijöistä, jotka altistuvat näille aineille. Luetteloon on kirjattava työnantajan ja työosaston tiedot, käytetyt aineet ja niiden vaaraluokitus sekä vuosittaiset käyttömäärät. Lisäksi siihen merkitään aineiden käyttötapa, altistumisen syy sekä työntekijöiden altistumismäärät, jos mittaustuloksia on saatavilla. Myös altistuneiden työntekijöiden nimet, henkilötunnukset ja ammatit tulee kirjata.

Ilmoitusvelvollisuus koskee myös tiettyjä työmenetelmiä, jotka voivat aiheuttaa syöpäriskin. Valtioneuvoston asetuksessa on määritelty kaksitoista tällaista työmenetelmää, jotka tulee huomioida rekisteröinnissä.

Lue, miten Savon koulutuskuntayhtymä vahvisti kemikaaliturvallisuuttaan PRO24-järjestelmän avulla

Altistumisen arviointi ja 20-päivän sääntö

Altistumisen arviointi on tärkeä osa työturvallisuuden hallintaa. Arvioinnissa voidaan hyödyntää työhygieenisiä mittauksia, kuten ilman epäpuhtausmittauksia, sekä aiemmista vastaavista työolosuhteista saatuja mittaustuloksia. Mikäli mittauksia ei ole tehty, altistuminen voidaan arvioida niin sanotun 20-päivän säännön perusteella. Tämä tarkoittaa, että jos työntekijä on altistunut vaaralliselle aineelle vähintään kahdenkymmenen päivän ajan vuodessa, vähintään kahden tunnin ajan päivässä, hänet tulee ilmoittaa rekisteriin. Lisäksi merkittävä yksittäinen altistuminen, kuten onnettomuuden tai tuotantohäiriön seurauksena tapahtunut altistuminen, voi olla peruste ilmoitukselle.

ASA-ilmoituksen tekeminen

ASA-ilmoitus tehdään verkkopohjaisen ilmoitusjärjestelmän kautta, ja sen tulee sisältää vain ne aineet ja työmenetelmät, joille työntekijä on todellisuudessa altistunut. Mikäli työosaston ilmoitusvelvollisuus päättyy, tästä on ilmoitettava Työterveyslaitokselle sähköpostitse osoitteeseen asa@ttl.fi.

ASA-rekisterin tarkoituksena ei ole ainoastaan täyttää lakisääteistä velvollisuutta, vaan myös edistää työpaikkojen turvallisuutta. Kun työnantaja huolehtii altistumisen seurannasta ja tekee tarvittavat ilmoitukset säännöllisesti, työpaikan riskienhallinta ja työturvallisuus paranevat.

Protectin asiantuntijat apunasi ASA-ilmoituksen teossa

Jos sinulla on kysyttävää ASA-ilmoituksista tai altistumisen arvioinnista, Protectin asiantuntijat ovat valmiina auttamaan. Näin varmistat, että ilmoitusprosessi sujuu vaivattomasti ja työpaikkasi turvallisuus pysyy ajan tasalla!

 

Ota meihin yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä yrityksenne tarpeet.

Tutustu myös PRO24-järjestelmään ja sen tehokkuuteen kemikaalien hallinnassa