Protect ja Keskuskauppakamari yhteistyöhön epäeettisen toiminnan ja väärinkäytösten kitkemiseksi
Yhteistyön myötä Protectin asiakkaille tarjoutuu mahdollisuus ottaa käyttöön Keskuskauppakamarin tuottama Ilmoituskanava-palvelu mutkattomasti ja edullisesti.
Ilmoituskanava-palvelu – mistä on kyse?
Keskuskauppakamarin palvelun taustalla on EU:n whistleblowing-direktiivi, jonka mukaan muun muassa yli 50 hengen yritysten täytyy ottaa käyttöönsä kanava, jonka kautta voi ilmoittaa epäeettisestä toiminnasta ja väärinkäytöksistä. Direktiiviä ollaan saattamassa kansallisesti voimaan vuoden 2021 joulukuussa, joten asia on monille yrityksille ajankohtainen.
Ilmoituskanavan avulla yrityksellä on mahdollisuus saada tietoa mahdollisista ongelmista varhaisessa vaiheessa ja puuttua niihin. Näin myös kustannukset epäkohtien korjaamisesta ovat alhaisemmat. Kanavan kautta ilmoittaja voi tehdä havainnostaan ilmoituksen yritykselle nimettömästi. Vain yrityksen ennalta määrittelemät, ilmoitusten käsittelijät, pääsevät saapuneeseen ilmoitukseen käsiksi. Vaikka ilmoittaja pysyttelee anonyyminä, voidaan hänen kanssaan käydä kanavalla keskustelua, esimerkiksi esittämällä lisäkysymyksiä ilmoitukseen liittyen. Tulevan lain mukaan ilmoittajalle tulee kertoa 3 kuukauden kuluessa ilmoituksen saapumisesta niistä toimenpiteistä, joihin ilmoitus on antanut aihetta ryhtyä.
Yhteistyöverkoston kehittäminen tuottaa lisäarvoa asiakkaille
Keväällä teimme päätöksen, että PRO24 -järjestelmään ei rakenneta työkalua väärinkäytösten ilmoituskanavalle. Asiakkaamme viestivät meille kuitenkin edelleen tarpeistaan asian suhteen, joten aloimme tarkastelemaan yhteistyöverkostoamme ratkaisun löytämiseksi.
– Keskuskauppakamarin kanssa löysimme yhteistä arvopohjaa ja näimme molemmin puolin mahdollisuuden tuottaa lisäarvoa omille sidosryhmillemme yhteistyön kautta. Tutustuimme myös itse Ilmoituskanava-palveluun ja vakuutuimme siitä, että se toimii hyvin monenlaisille yrityksille, kertoo Protectin toimitusjohtaja Pertti Salo.
Protectin asiakkaille etu Ilmoituskanava-palvelun avaamiseen
Protectin asiakkaille Keskuskauppakamarin Ilmoituskanava -palvelu avataan ilman normaalia perustamismaksua. Yhteyshenkilönä Keskuskauppakamarilla toimii avainasiakaspäällikkö Tomi Mäkinen, joka kertoo mielellään lisää asiasta.
Tutustu myös palvelun verkkosivuihin: www.ilmoituskanava.fi
Tomi Mäkinen
050 346 3300
Varaa aika palvelun etäesittelylle tästä (45min)