Laadukas riskien arviointi työpaikalla vaihe vaiheelta
Työn riskien arviointi on perusta, josta koko työturvallisuuden kehittäminen lähtee liikkeelle. Lakisääteisen työn riskien arvioinnin tarkoituksena on ehkäistä vahingot jo etukäteen tunnistamalla ja minimoimalla riskit. Huolellisesti tehty työn riskien arviointi tuokin merkittäviä hyötyjä niin itse yritykselle kuin koko yhteiskunnalle muun muassa laskeneiden sairauskulujen, työn laadun sekä työn tehokkuuden kautta. Siksi riskien arviointi kannattaa toteuttaa laadulla!
Kuinka riskien arviointi työpaikalla toteutetaan laadukkaasti?
Laadukkaan riskien arvioinnin lähtökohtana on arviointityön järjestelmällisyys ja jatkuvuus. Jotta onnistut järjestelmällisessä riskien arvioinnissa ja organisaatiosi saa siitä kaiken hyödyn irti, laadimme avuksesi oppaan, joka auttaa sinut askel askeleelta läpi tärkeän prosessin.
Oppaassa kerromme:
- Työn riskien arvioinnin tärkeimmät termit
- Kuinka työn riskien arviointiprosessi kannattaa suunnitella
- Miten vaara- ja haittatekijöitä tunnistetaan
- Kuinka riskin suuruus ja merkittävyys määritetään vaaran tunnistamisen jälkeen
- Kuinka toimenpiteitä kannattaa valita ja toteuttaa
- Miksi riskien seuranta on toimenpiteiden jälkeen tärkeää
- Milloin riskien arviointia tulee päivittää
- Miten HSEQ-järjestelmä auttaa työn riskien arvioinnissa